Monday, 10 August 2015

Pengguna digesa agar tidak membuat aduan dengan niat untuk menjatuhkan para peniaga.

          Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK) Sabah Severinus Tukah berkata sebaliknya para pengguna perlu mengajukan aduan mereka dengan fakta yang betul dan berasas.

         Beliau berkata  demikian pada majlis  sembang-sembang  kepenggunaan anjuran KPDNKK dengan kerjasama Pertubuhan Hal Ehwal dan Perlindungan Pengguna Sabah (CAPS) di balai raya Kampung Riting Apin- Apin, Keningau.

         Katanya, mengajukan aduan tanpa fakta yang betul dan berniat tidak baik  adalah salah di sisi  undang-undang sedia ada dan boleh dikenakan tindakan.

          Sementara itu, Presiden CAPS James Baga berkata program turun padang yang diadakan itu dengan pihak KPDNKK  adalah bertujuan memberi pendedahan dan pengetahuan kepada  pengguna di kawasan luar bandar tentang hak sebagai pengguna bagi mengelak mereka dari mudah ditipu oleh peniaga yang hanya mengaut keuntungan semata-mata .

          Pada program tersebut turut diadakan pemeriksaan kesihatan dari Jabatan Kesihatan Apin-Apin dan pameran tentang para pengguna serta sesi soal jawab.

No comments:

Post a Comment